to top

معرفی بهترین کارخانجات لبنیات ایران


2220
زمان مطالعه: 9 دقیقه, 24 ثانیه

شیر یکی از مهمترین مواد اولیه در فرآوری محصولات لبنی است. دستگاه های خط تولید لبنیات صنعتی قادر به تولید انواع محصولات لبنی از جمله ماست، پنیر، بستنی و .. می باشد. خطوط تولید کارخانجات لبنی کاملأ اتوماتیک بوده و با کمترین نیروی انسانی اقدام به تولید محصولات لبنی می شود. دستگاه های خط تولید کارخانه لبنیات طبق یک زمانبندی مشخص و تعریف شده بصورت مداوم شستشو می شوند تا هرگونه میکروب و آلودگی از آنها برداشته شود.



معرفی بهترین کارخانجات لبنیات ایران

شیر تازه یکی از مهمترین مواد اولیه در تولید فرآورده های لبنی در صنایع غذایی می باشد. با توجه به این موضوع مراکز تولید لبنیات، اقدام به پرورش دام نموده و به طور مستقیم از شیر دوشیده شده برای تولید انواع فرآورده های لبنیاتی استفاده می کنند. کامیون های حامل شیر، به محض ورود به شرکت وارد جایگاه دریافت شیر می‌شوند. جهت جلوگیری از وقوع لیپوسیز، بهتر است تنش‌های مکانیکی اعمالی به شیر حداقل باشد. از این‌رو تخلیه ثقلی به سایر روش ها ترجیح داده می‌شود. با ایران فکتوری بزرگترین سایت فروش کارخانه همراه باشید.

فرآیند تولید لبنیات

ابتدا شیر خام توسط تجهیزات متفاوت جمع آوری شده و وارد مخازن ذخیره سازی خط تولید لبنیات می شود. سپس کف گیری، فیلتراسیون و حرارت دهی اولیه بر روی شیر تازه انجام می گیرد. سپس با توجه به محصول نهایی مورد نظر، درصد چربی شیر تنظیم شده و چربی اضافه را از آن می گیرند. در صورت نیاز می توان ویتامین ها و مواد مغذی مورد نظر را نیز به شیر اضافه نمود. سپس محصول مورد نظر تولید شده و به بخش درب بندی و پر کن فرستاده می شود.

در صورت استفاده از بطری در این خط تولید، ابتدا بطری های تولید شده توسط دستگاه بطری شویی شسته و خشک می شوند. پس از آن دستگاه پرکن محصول تولید شده را با فشار درون بطری ها ریخته و درب بندی می کند. لازم به ذکر است که تمامی این مراحل کاملأ مکانیزه بوده و به اعمال تنظیمات مستمر از طریق اپراتور نمی باشد. لذا در هزینه و زمان صرفه جویی چشم گیری می شود. در نهایت دستگاه چاپگر تاریخ، تاریخ های لازم را بر روی تمامی بطری ها چاپ می نماید. بطری و قوطی های آماده شده به کمک نوار نقاله به بخش انبال منتقل شده و آماده عرضه به بازار خواهند بود.

فرآیند تولید لبنیات

ماشین آلات خط تولید کارخانه لبنیات

خط تولید لبنیات صنعتی دارای دستگاهی با امکان تولید انواع لبنیات از جمله: ماست، کره، پنیر، بستنی و… می باشد. به همین دلیل از دیرباز یکی از پر سودترین سرمایه گذاری ها در عرصه صنایع غذایی است. بابه کار گیری کمترین نیروی انسانی و به صورت تمام اتوماتیک به تولید لبنیات پاستوریزه و هموژنیزه می پردازد. به این صورت در عین کاهش هزینه های کارگری، در نهایت لبنیات کاملأ بهداشتی و مرغوب در اختیار تولیدکنندگان گرامی قرار خواهد گرفت. از آنجایی که محصولات تولید شده توسط این دستگاه کاملأ متفاوت می باشند، خط تولید لبنیات صنعتی باید از امکان بسته بندی متفاوت نیز برخوردار باشد. لذا با توجه به محصول تولید شده، محصول نهایی در قوطی و بسته مورد نظر قرار می گیرد. برای تولید انواع فرآورده های لبنی بهداشتی و پاستوریزه، خط تولید کارخانه لبنیات تجهیزات و ماشین آلات فروانی دارد. وظایف و عملکرد هر کدام از این بخش ها متفاوت می باشد. همچنین به صورت کاملأ اتوماتیک و بدون نیاز به نظارت دائمی اپراتور، اقدام به تولید محصول نهایی می نمایند.

  • پرکن اتوماتیک
  • پمپ سانتریفیوژ
  • خامه گیر (سپراتور)
  • دستگاه استرلیزاسیون
  • یونیت کامل دریافت شیر
  • پاستوریزاتور و بخش تصفیه
  • تجهیزات فرآوری و عمل آوری
  • ماشین آلات بسته بندی خط تولید لبنیات

برنامه شستشو خطوط و تجهیزات لبنی

  1. آب‌کشی به مدت 10 دقیقه.
  2. شستشو با سود %1.5-0.5 و دمای 75 سانتی‌گراد به مدت 30 دقیقه.
  3. آب‌کشی به مدت 5 دقیقه.
  4. شستشو با اسید %1-0.5 و دمای 70 سانتی‌گراد به مدت 20 دقیقه.
  5. آب کشی به مدت 5 دقیقه.

مراحل تولید لبنیات

پاستوریزه شیر

فرآیند پاستوریزه شیر، نوعی فرآیند حرارتی روی شیر است که طی آن باسیل سل را به طور کامل نابود کند بدون آن‌که اثر نامطلوب و ناخواسته دیگری بر روی شیر بگذارد. از آن‌جایی که باسیل سل مقاوم‌ترین عامل بیماری‌زای شیر است، از بین رفتن آن تضمین از بین رفتن سایر عوامل بیماری‌زا نیز ارزیابی می‌شود. باسیل سل در دمای 72-75 سانتی‌گراد و زمان 16–20 ثانیه از بین می‌رود. جدای از میکروارگانیزم‌های بیماری‌زا، شیر حاوی میکروارگانیزم‌هایی است که بر طعم و ماندگاری سایر فراورده‌های لبنی اثر مخرب دارد. لذا هدف دوم فرآیند پاستور از بین بردن همین میکروارگانیزم‌هاست. از آن‌جایی که آنزیم فسفاتاز همواره در شیر خام موجود است و این آنزیم توسط فرآیند پاستور به راحتی از بین می‌رود، نبود آنزیم فسفاتاز در شیر پاستوریزه صحت انجام فرآیند را تایید می‌کند. استریل و گندزدایی خطوط، غالبا در ابتدای روز و قبل از شروع تولید انجام می‌شود. این کار با آب 90-95 سانتی‌گراد و به مدت 10 الی 15 دقیقه انجام می‌شود.

شیر UHT

استفاده از عملیات حرارتی برای تولید محصولی با ماندگاری طولانی را استریلیزاسیون می‌نامند. در این فرآیند با کمک حرارت تمامی میکروارکانیزم‌ها و آنزیم های مقاوم در برابر حرارت غیرفعال می‌شوند. این محصولات ماندگاری بسیار بالایی دارند و این کمک می‌کند تا شرکت‌های لبنی بتوانند محصولات خود را در مناطق دور نیز عرضه کنند. اجزای اصلی یک سالن استریل را استریلایزر، تانک اسپتیک و فیلر اسپتیک تشکیل می‌دهند.

استریلایزر

استریلایزرها به دو دسته عمده مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شوند.

استریلایزر مستقیم

در نوع مستقیم، بخار گرید غذایی مستقیمأ به شیر تزریق می‌شود و دمای شیر را به 140 الی 150 درجه سانتی‌گراد می‌رساند. شیر قبل از سرد شدن 8 ثانیه‌ای در این دما حفظ می‌شود. شیر پس از بازیابی حرارتی وارد یک مخزن تحت خلأ می‌شود و در آن ضمن دفع تمام بخار تزریق شده، تا 80 درجه سانتی‌گراد سرد می شود. در ادامه شیر با کمک هموژنایزر اسپتیک، هموژن شده و تا 20 درجه سانتی‌گراد خنک می‌شود.

استریلایزر غیرمستقیم

در استریلایزر غیرمستقیم، شیر تا 110 درجه سانتی گراد به وسیله بازیابی گرمای شیر خروجی گرم می‌شود و سپس در بخش هیتر، با کمک آب داغ تحت فشار به دمای 135 درجه رسانده می‌شود و در نهایت پس از تبادل گرما با شیر ورودی، در دمای حدود 20 درجه سانتی‌گراد استریلایزر را ترک می‌کند. در این فرآیند دو زمان ماند وجود دارد؛ یکی به مدت 90 ثانیه در دمای 90 درجه (قبل از هیتر اصلی) جهت تثبیت پروتئین‌ها و دیگری به مدت 4 ثانیه در دمای 135 درجه جهت تکمیل فرآیند استریلیزاسیون. عمل هموژن کردن در این فرآیند باید در دمای 75 درجه صورت پذیرد و چنان‌چه این کار بعد از هیتر اصلی انجام شود هموژنایزر باید اسپتیک باشد.

انواع محصولات تولید شده از شیر

ماست

به طور کلی تولید ماست از سه مرحله اصلی تشکیل شده است: اختلاط، پاستوریزاسیون و بسته‌بندی، انبارش. دستگاه گوارش برخی افراد آنزیم لاکتاز را ندارد و در نتیجه لاکتوز در بدن این افراد به قندهای ساد‌ه‌تر تبدیل نمی‌شود که این امر موجب اختلالات گوارشی می‌شود. از این‌رو این افراد روزانه مقدار کمی شیر می توانند مصرف کنند. اما مصرف شیر کشت داده شده که در آن‌ها لاکتوز از طریق آنزیم باکتریایی به قندهای ساده‌تر تبدیل شده است، برای این افراد بی‌ضرر خواهد بود. ماست های معمولی در بسته‌بندی تخمیر و خنک می‌شوند.

در فرآیند تولید ماست‌های معمولی، پس از آن‌که مراحل ابتدایی تولید انجام شد، استارتر به محصول افزوده می‌شود و دمای محصول تا 45 درجه سانتی‌گراد بالا برده می‌شود و سپس بسته‌بندی انجام می‌گیرد. سپس محصول بسته‌بندی شده به گرم‌خانه منتقل می‌شود تا عمل تخمیر تکمیل گردد. پس از رسیدن به طعم و کیفیت مورد نظر، عملیات سردسازی باید سریعا انجام شود تا از ادامه پیدا کردن فرآیند تخمیر جلوگیری شود.

دوغ

نحوه تولید دوغ از شیر عبارتست از: ابتدا شیر 5/1 درصد چربی وارد پاستور شده و پس از پاستور شدن در دمای 85 درجه سانتی-‌گراد، خنک شده و در دمای 45 درجه پاستور را ترک می‌کند و وارد تانک تخمیر می‌شود. پس از اتمام شیر، معادل شیر پاستور شده، آب را در همان شرایط پاستور می‌کنند و به شیر موجود در تانک تخمیر اضافه می‌کنند. در زمان انتقال آخرین بخش از آب به تانک تخمیر، نمک و ماده خشک و مخمر به جریان آب اضافه شده و همراه با آن در همان دمای 45 درجه وارد تانک تخمیر می‌شود. به محتوای تانک تخمیر زمان داده می‌شود تا عمل تخمیر صورت بگیرد. زمانیکه pH محتوای تانک به میزان دلخواه افت کرد، مجددأ محصول تخمیر شده برای پخت دوم به پاستور فرستاده می‌شود. در پخت دوم، جریان محصول از تانک تخمیر با دمای 45 درجه وارد پاستور شده و پس از رسیدن به دمای 85 درجه سانتی گراد تا دمای 4 درجه خنک شده و سپس پاستور را ترک می‌کند. محصول نهایی آماده بسته‌بندی است.

بستنی

ابتدا تمام اجزای مایع مورد نیاز، همچون شیر و خامه، در تانک‌های بافر واحد بستنی به نسبت تعیین شده وارد می‌شوند. پس از اختلاط کامل این اجزا، محتوای تانک بافر با عبور از پلیت هیتر، تا دمای 60 درجه گرم شده و وارد تانک اختلاط اصلی می‌شوند. در این مرحله و با کمک تری بلندر، اجزای پودری همچون شکر، شیر خشک و … نیز به تانک اختلاط اضافه می‌شوند و با کمک همزن اختلاط کامل صورت می‌گیرد. پس از حصول اطمینان از یکنواخت شدن محتوای تانک، مواد به پاستور ارسال شده و عملیات پاستور (دمای 85 درجه و هلدر 15 ثانیه) انجام می‌شود. محصول پاستور شده در دمای 4 درجه و جهت عمل‌آوری وارد تانک سه‌ جداره‌ای می‌شود. در این تانک مخلوط بستنی در دمای 2 الی 5 درجه به مدت 4 ساعت و به آرامی همزده می‌شود. هدف از این عملیات ایجاد فرصت لازم برای وقوع واکنش میان آب و پروتئین‌های شیر و تبلور چربی می‌باشد. این‌کار به تلفیق بهتر هوا و بستنی و نیز افزایش مقاومت بستنی در برابر ذوب شدن کمک می‌کند. پس از اتمام این مرحله، محصول به سمت فریزرهای مخصوص و دستگاه‌های بسته‌بندی ارسال می‌شود.

...و

 بستنی

کارخانجات تولید لبنیات ایران

در کشور ما شرکت های لبنیاتی بسیاری وجود دارد که با توجه به نیاز روز کشور و اهمیت استفاده از محصولات لبنی به تولید این محصولات می پردازد. با توجه به سفارش و توصیه کارشناسان در زمینه استفاده از محصولات لبنی و کمبود کشور در مصرف این محصولات و همچنین با توجه به جایگاه این محصولات و نیاز بدن به شیر و لبنیات برای تأمین پروتئین و کلسیم مورد نیاز بدن، کارخانجات لبناتی در کشور جهت تولید انواع محصولات لبنی از اهمیت بالایی برخوردارند. با سایت ایران فکتوری بهترین سایت فروش کارخانه همراه ما باشید.

فروش کارخانه لبنیات در تهران

کارخانه لبنیات- قیمت کارخانه لبنیات- فروش کارخانه لبنیات- قیمت فروش کارخانه لبنیات- قیمت خرید کارخانه لبنیات- فروشنده کارخانه لبنیات- خریدار کارخانه لبنیات- کارخانه- فروش کارخانه- قیمت فروش کارخانه- قیمت خرید کارخانه



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...