خرید سنگ
to top

آشنایی با انواع جرثقیل


835
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 8 ثانیه



انواع جرثقیل کدامند؟

 

تاریخچه جرثقیل:

جرثقیل های اولیه حدود ۴۰۰۰ سال پیش و در تمدن مصر باستان برای جابه جایی آب وسنگ های سنگین مورد استفاده قرار می گرفتند. این وسیله به شادوف معروف بوده است.این دستگاه چوبی ازقسمت های تشکیل دهنده مانند یک تکیه گاه افقی،دو تکیه گاه عمودی و یک بازوی گردان نحوه کار این دستگاه همچنین به این صورت بود که برای تعادل در یک طرف، وزنه‌ی تعادلی و در انتهای دیگر بازوی گردان که آب یا کالا را جابجا میکردند قرار داشته است.

با انقلاب صنعتی استفاده از جرثقیل ها برای حمل بار در بنادر رونق گرفت. در سال ۱۸۳۸ ویلیام آرمسترانگ کارخانه دار و بیزینسمن انگلیسی جرثقیلی ساخت که با قدرت آب کار می کرد. یکی از گرانبرهای او توسط نیروی دریایی ایتالیا در سال  ۱۸۸۳مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه تا اواسط دهه ۱۹۵۰ برای فعالت گوناگون استفاده می شد و هنوز با گذشت چندین دهه این گرانبر در شهر ونیس پایدار می باشد.

alt

تعریف جرثقیل:

ماشینی که فعالیت اصلی آن باربرداری و جابه جایی بار به صورت معلق در هوا می باشد که این فعالیت در آن،به وسیله قلاب یا سایر تجهیزات مشابه صورت می پذیرد،را جرثقیل می گویند.

 

جرثقیل متحرک: جرثقیلی است که مجهز به دکل یا بوم بوده وقابلیت راهپیمایی وبارگیری و تخلیه را بدون استفاده از مسیر ویژه و یا تکیه گاهی برای پایداری خود  دارا می باشد.

کارایی جرثقیل در پروژهای عمرانی:

کاربرد این ماشین در پروژهای عمرانی از جمله بتن ریزی بالاخص سازه های بلند مرتبه،استفاده به عنوان بالابر،تخلیه و بارگیری مصالح و لوازم،کمک به اجرای اسکلت بتنی،برپا نمودن اسکات فلزی

جرثقیل ها  وانواع آن:

در اکثرپروژها از جرثقیل ها استفاده میکنن ک در انواع:

جرثقیل برجی یا تاورکرین،جرثقیل های سقفی،جرثقیل های دروازه ای،جرثقیل های بازویی،جرثقیل های آویز،جرثقیل های خاص

نکات ایمنی:

یکی از ماشین آلات بسیار پر خطر و حادثه آفرین جرثقیل می باشد. به همین دلیل در هنگام کار با این ماشین رعایت نکات ایمنی نه تنها ضروری بلکه حیاتی نیز می باشد. در هنگام کار با این دستگاه توجه به این نکات ضروری هست:

رانندگان جرثقیل بایستی دارای گواهینامه معتبرباشند ومعاینه پزشکی شوند.، پیشگیری از تماس جرثقیل با کابل های برق،بازرسی دقیق طناب قبل از استفاده از آن به منظور حمل بار،طناب پیچی مناسب اطراف بار،در هوای طوفانی یا بادهای شدید کار را متوقف کنید.، استفاده از پرسنل مناسب جهت آماده کردن بار،به خصوص هنگامی که بار از بالای سازه و یا بالای سر کارکنان عبور می کند.

برای مشاوره  با اقای فردوسی 09198133353

 

 



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...